fredag 2. oktober 2009

Hvorfor tror du på en gud? (Del 43)


Hinduismen, her tilfeldigvis representert ved guden Shiva,
er en veldig gammel religiøs tradisjon.
Er den sann bare fordi den er gammel?


Jeg leser boken 50 reasons people give for believing in a god av Guy P. Harrison. Gjennom femti blogginnlegg skal jeg ta for meg de femti grunnene for å tro på en gud som er kommentert i Harrisons bok. Mer informasjon om forfatteren og boken får du ved å gå til del 1 i denne serien.

(Hvis det er noen som har spørsmål til Harrison er det bare å skrive disse i kommentarfeltet. Han har lovet å svare alle, gitt nok tid.)



Kapittel 43: Min religion er så gammel at den må være sann



Mange troende ser på sin religions alder som bevis på at deres gud eksisterer og at det er grunn nok til å tro på den. "Ingen kan da være så naive at de tilber en oppfunnet gud gjennom flere generasjoner," hevder enkelte. En religions alder er mye brukt som begrunnelse for å tro på guder rundt om i verden i dag. Harrison har møtt på mennesker fra mange forskjellige land, kulturer og religioner som kommer med dette argumentet.

Det dette viser er at folk ikke har satt seg så mye inn i andre religioner enn sin egen, noe som egentlig er ganske normalt. Men hvis man ser litt nærmere på argumentet finner man fort ut at det ikke er særlig godt fundamentert. Hvis alderen teller så sliter de fleste av dagens mest populære religioner. Siden det fremdeles finnes folk som tilber de greske gudene, vil det da si at det er en "mer sann" religion enn for eksempel kristendommen? Enkelte nyreligiøse tilber guder som var populære for mange årtusener siden, lenge før for eksempel kristendommen og islam ble til.

Hva med de to eldste verdensreligionene, jødedom og hinduisme? Er deres hellige bøker (henholdsvis Toraen og Vedaene) "mer sanne" enn Det nye testamente, Koranen og Mormons bok? Nei, selvfølgelig ikke. Det er ikke sannhetsverdien i en religion som bestemmer om den overlever tidens tann eller ikke. Det er nok mer jordnære forklaringer på dette.

Det som påvirker en religions levetid er blant annet kriger, politiske og økonomiske faktorer, tilpasningsdyktighet til forandringer og hvor gode religionene er til å selge seg til den yngre generasjon. Men hovedgrunnen til at en religion lever lenge er at foreldre overfører den til sine barn.

Neste del:

44. Noen jeg stoler på fortalte meg at min gud finnes


Alle deler:

En oversikt over alle delene finner du her.


(Alle ord i dette blogginnlegget er godkjent av Guy P. Harrison.)

____________________
Liker du Shivas blogg? Bidra gjerne ved å klikke på reklamen eller donere penger via PayPal.
Du kan også gi meg tips om saker jeg burde skrive om ved å sende e-post til shiva@inbox.com.


tv2, db,

Ingen kommentarer: