torsdag 29. oktober 2009

Hvorfor tror du på en gud? (Oversikt)





Jeg har lest boken 50 reasons people give for believing in a god av Guy P. Harrison. Gjennom femti blogginnlegg har jeg tatt for meg de femti grunnene for å tro på en gud som er kommentert i Harrisons bok. Mer informasjon om forfatteren og boken får du ved å gå til del 1 i denne serien.

Dette blogginnlegget er ment som en samleside hvor man får oversikt over alle femti delene, med en kort beskrivelse av hver del. Jeg takker alle som har tatt seg tid til å lese på én eller flere deler i denne bloggserien og takker spesielt de som også har kommentert under innleggene. Jeg vil selvfølgelig også takke Guy P. Harrison for en meget bra bok!


Del 1: Det er opplagt at min gud finnes


Dette kapitlet tar for seg det svaret som kanskje er mest utbredt blant de Harrison har spurt. Selvfølgelig finnes guden! Det sier jo seg selv. I det hele tatt å høre på motargumenter er meningsløst. Det er så innlysende at guden finnes at man kan umulig ta feil.


Del 2: Nesten alle på jorda er religiøse


Mer enn åtti prosent av verdens befolkning tilhører en eller annen form for religion og/eller har en gudetro. Mange troende tar dette som et tegn på at det må ligge noe i det. Alt dette kan vel ikke være forgjeves? Fem milliarder troende kan vel ikke ta feil? Enkelte troende tar det enda lenger og sier at "siden nesten alle på jorda er religiøse så må min gud eksistere!"


Del 3: Religiøs tro er bra


Mens enkelte troende gjør alt de kan for å finne empiriske bevis for å støtte sin tro, klarer andre seg med troen alene og sier at "tro er godt nok," at man ikke trenger vitenskapelige og empiriske bevis.


Del 4: Arkeologiske funn bekrefter min guds eksistens


Enkelte troende hevder at arkeologiske funn bekrefter deres guds eksistens. Det er en dristig påstand, men det er ikke sjelden det blir sagt. Dessverre for de troende tar de feil. Det finnes ikke ett eneste arkeologisk bevis for en eller flere guder, bare at menneskene har trodd på guder i lang, lang tid.


Del 5: Guden min gir meg følelsen av å være viktig


Våre liv i noen få tiår på denne planeten er som døgnfluer hvis man ser på alderen til jorda, solsystemet og universet. Selv hele menneskeartens eksistens har vart bare en liten stund sammenlignet med disse astronomiske tallene. Hadde det ikke derfor vært fint om det fantes noe eller noen, kanskje en gud, som kunne få oss til å føle at vi er viktige?


Del 6: Ateisme er også en religion


Enkelte troende slår tilbake "med samme mynt" når man spør dem om hvorfor de tror på guden(e) sin(e). "Ateisme er også en religion! Ateisme krever også religiøs tro, om ikke mer enn religioner med gudetro."


Del 7: Evolusjon er ikke bra


Når man "blir" eller er religiøs så er det ikke "bare" gud du får med deg på lasset. Enkelte idéer som er i direkte motsetning til vitenskapelige observasjoner følger også med. Den store motstanden mot evolusjon i USA er et godt eksempel på hvor destruktiv religiøs tro kan være for det menneskelige intellekt.


Del 8: Verden er for vakker til å være en tilfeldighet


Når man ser på hvilken oase Jorda er i solsystemet (og så vidt vi vet foreløpig hele universet), hvor mye liv og aktivitet det er på denne planeten, så er det forståelig at man kan begynne å lure. Men er ærefrykt og beundring overfor skjønnheten og kompleksiteten på Jorda grunn nok til å konkludere med at det finnes en gud?


Del 9: Min gud skapte universet


Et klassisk argument de troende kommer med når de blir spurt om hvorfor de tror på sin gud er eksistensen av universet og alt i det. Hvordan kunne et så stort univers med så mange galakser, solsystemer og planeter ha kommet til av seg selv? Og hvordan kunne livet bli til uten en gud?


Del 10: Å tro på min gud gjør meg glad


Selv når enkelte troende begynner å føle en viss tvil overfor sin gud fortsetter de fleste å tro på guden fordi det føles godt. Hvis en gudstro gjør deg glad, hvorfor skal man da sette spørsmål med det?


Del 11: Det er best å være på den sikre siden


Når man sier til en troende at guden vedkommende tror på kanskje ikke eksisterer, så har mange av de en kjapp replikk som de synes er hendig. De mener at å tro på og tilbe guden sin er et smart trekk, det sikre valget.


Del 12: En hellig bok har bevis for at min gud finnes


Mange troende ser på sin hellige bok som et definitivt bevis for sin guds eksistens, og i en diskusjon med mange troende tar det sjelden lang tid før en hellig bok blir sitert som den ultimate autoritet.


Del 13: Guddommelig rettferdighet er bevis for min guds eksistens


Mange troende sier de er takknemlige fordi guden deres passer på oss og er rettferdig overfor alle til syvende og sist. Enkelte mener også at guden deres følger med på det vi gjør hvert eneste sekund av våre liv, noterer ned alt vi tenker, sier og gjør.


Del 14: Min gud besvarer bønnene mine


Å spørre etter noe via bønn er slik en vanlig praksis rundt om i verden at veldig få troende tenker over hvilken utrolig påstand det er at bønn skal virke.


Del 15: Jeg vil heller tilbe min gud enn djevelen


Tro det eller ei. Folk kobler faktisk ateisme med satanisme. Det er ikke uvanlig at en ateist blir sett på som en lojal tilhenger av djevelen eller i det minste sympatisk overfor oppdraget til denne karakteren.


Del 16: Min gud helbreder folk


Kan guder virkelig gjøre oss friske når vi er syke hvis vi ber dem om dette? For mange troende er det ingen tvil om at deres gud kan gjøre nettopp dette.


Del 17: Alt er bedre enn å være ateist


Én av grunnene folk gir for å tro på en gud er at ateisme er en skjebne man bør gjøre alt man kan for å unngå. I mange troendes øyne er ateister ikke noe bedre enn en seriemorder eller barnemishandler.


Del 18: Min gud laget menneskekroppen


Mange troende ser på menneskekroppen som en bekreftelse på sin påstand om at den er skapt av en gud. Så mange organer som utfører ulike oppgaver. Hvordan kan dette ha skjedd uten hjelp fra en gud?


Del 19: Min gud har ofret sin eneste sønn for meg


Hvilket offer var det egentlig den kristne gud gjorde? Det kan ikke sammenlignes med et menneske og en far som ofrer og mister sin sønn, for guden i denne religionen skal visstnok vite hva som skjer i fremtiden.


Del 20: Ateister er duster som tror de vet alt


Det er ingen tvil om at ateismen har et "image-problem" verden over. Enten er det ulovlig å være ateist, eller så blir det mildt sagt sett ned på. I noen få land på denne kula, for det meste i Vesten. finner vi derimot unntakene hvor det er akseptert at man kan mangle en gudstro.


Del 21: Jeg taper ingenting ved å tro på min gud


Uansett hva de troende sier så er det fra en ateists perspektiv liten tvil om at religionene ser ut til å koste de troende mye.


Del 22: Jeg kom ikke fra en apekatt


Når en troende sier han ikke kom fra en apekatt så kan man for eksempel svare følgende: "Du har helt rett. Ingen av oss kommer fra apekatter. Vi kommer alle sammen fra den utrolig fascinerende apen kjent som Australopithecus afarensis."


Del 23: Jeg vil ikke komme til helvete


Det kan være gudene og helvetene eksisterer, men det er bare veldig lite sannsynlig. Det er bare enda en historie som fortjener å havne på historiens skraphaug på samme måte som eventyrene om troll og hekser.


Del 24: Jeg føler at min gud er der når jeg ber


Veldig mange troende har fortalt Harrison at de vet at deres gud eksisterer nettopp fordi de "føler at den er der."


Del 25: Jeg trenger min gud til å beskytte meg


Hvis man ser på hvordan ting virkelig forekommer i verden i dag så er det helt klart at de troende ikke ser ut til å ha noen guddommelig beskyttelse i det hele tatt.


Del 26: Jeg vil ha evig liv


Det virker som om mennesket ikke vil akseptere "nederlaget". Ut fra nåværende kunnskap ser det ikke ut til at noe "skjer" når vi dør. Det er slutten på alt. Ikke noe mer liv, Ingenting. Det blir akkurat som før vi ble født så vi vil ikke akkurat merke noe til det.


Del 27: Uten min gud ville vi ikke kunne vite hva som er rett og galt


Det gir selvsagt ingen mening at man trenger en gud for å kunne se forskjell på rett og galt. Dette er noe religiøse ledere har prentet inn i mange troendes sinn, men når man ser på realitetene er det ingen tvil om at det ikke holder vann.


Del 28: Min gud får meg til å føle at jeg tar del i noe større enn meg selv


Hva annet enn en gud kan forklare den triste personen som går inn i kirken, moskéen eller tempelet for så å komme ut igjen glad og fylt av energi? Mange troende mener at de via troen blir fylt av energi og kraft.


Del 29: Min religion gir mer mening enn alle de andre


Det er overraskende hvor lite de troende verden over vet om sin egen religion eller de andre religionene rundt om på Jorda.


Del 30: Min gud forandrer liv


Gudene kurerer visstnok alkoholisme, narkotikamisbruk, promiskuitet og mange andre problemer. Hva er det egentlig som skjer her?


Del 31: Intelligent design er bevis for min guds eksistens


Når man ser på samspillet og kompleksiteten i naturen så er vel den mest logiske forklaringen at én eller flere guder står bak det hele? Dette er en veldig fristende konklusjon.


Del 32: Millioner av mennesker kan ikke ta feil når det kommer til min religion


Verdensreligionene har gjort det bra opp gjennom historien fordi mennesker generelt rett og slett sjelden setter seg inn i andre kulturer enn sin egen og vet veldig lite om ting som skjer andre steder i verden enn akkurat der man selv bor.


Del 33: Mirakler er bevis for min guds eksistens


Etter så mange århundrer med utrolige påstander uten bevis ser det dessverre ut til at det er lite sannsynlig mirakler blir påvist som en troverdig forklaring.




Det ville være dumt å benekte at det er mye vakkert å finne i religion. Det ville samtidig være dumt å feire og fiksere på det vakre og glemme alt det stygge religionene har ført med seg.


Alle mennesker, også de som er meget intelligente, har evnen til å leve et liv med både rasjonelle og irrasjonelle tanker og idéer side om side. Alle klarer også å behandle disse idéene forskjellig.



Opprettelsen av staten Israel i midten av forrige århundre var for mange jøder og kristne en profeti som gikk i oppfyllelse. Guden deres hadde jo tross alt lovt å opprette staten. Slike "oppfylte" profetier er en meget sterk motivasjon for mange troende.


Del 37. Ingen har noensinne motbevist min guds eksistens


Selv om jeg ikke kan motbevise at det finnes troll i skogen så tror jeg ikke på disse skapningene. Jeg klarer ikke å samle noen skikkelige bevis som sier at disse ikke eksisterer, men det som betyr noe for meg er at det ikke finnes noen bevis for dem. Derfor har jeg ingen grunn til å tro på slikt. Ingen bevis betyr at det mest sannsynlig ikke finnes troll, ingen bevis betyr i hvert fall at det ikke er noen grunn til å tro på dem.


Del 38. Folk har vært i himmelen og kommet tilbake


Når det ikke kreves bevis for å "backe opp" påstandene sine så kan folk egentlig si hva som helst. Når det kommer til å fortelle historier er det lett for folk å lyve, rett og slett å ta feil eller å ha hallusinert eller drømt hele episoden.


Del 39. Religion fører folk sammen


Religionene lykkes nok i å føre en del folk sammen, men det er jo ingen tvil om at de gjør en mye bedre jobb i å føre dem fra hverandre.


Del 40. Min gud inspirerer folk


Folk har gjennom hele historien blitt inspirert av alle slags guder, og hvis ens egen gud eksisterer fordi én eller annen person har blitt inspirert av den så betyr det at alle guder som har inspirert mennesker opp gjennom historien også eksisterer.


Del 41. Vitenskapen kan ikke forklare alt


Flere troende hevder at vitenskapens manglende evne til å forklare vanskelige spørsmål er grunn nok til å tro på sin gud fordi ens religion gir et svar til disse spørsmålene.


Del 42. Samfunnet ville blitt ødelagt uten religion


Et av de mest uttalte grunnene Harrison har blitt møtt med for hvorfor folk tror på sin gud, er at religion er bra for et samfunn eller en nasjon. "Samfunnet 'trenger' religion," sies det.


Del 43. Min religion er så gammel at den må være sann


Mange troende ser på sin religions alder som bevis på at deres gud eksisterer og at det er grunn nok til å tro på den. "Ingen kan da være så naive at de tilber en oppfunnet gud gjennom flere generasjoner," hevder enkelte.


Del 44. Noen jeg stoler på fortalte meg at min gud finnes


De viktigste personene i en troendes liv, som regel foreldrene, var mest sannsynlig de som introduserte vedkommende for guden(e).


Del 45. Ateisme er en negativ og tom filosofi


Enkelte troende prøver å forsvare sin tro ved å angripe ikke-tro. "Det å ikke tro er en tragedie for individet," hevder mange av disse.


Del 46. Det er ingen som tar skade av at folk tror på en gud


Det er vanlig at man hører fra religiøse mennesker at religionene er fredelige og positive. Men hvis man tar en titt i enhver historiebok eller avis så er det ikke vanskelig å finne koblinger mellom religion og lidelse.


Del 47. Jorda er perfekt for liv


Det er ikke sjelden man blir møtt med argumenter som at Jorda er perfekt for liv eller at solsystemet er perfekt oppbygd osv., som begrunnelse for å tro på en gud.


Del 48. En gudstro er naturlig så min gud må finnes


Mange troende ser til antall troende som bevis for at guder eksisterer. Så å si hvert eneste samfunn som noen gang har eksistert har hatt folk med en gudstro. "Dette må bety at det ligger noe i det," konkluderer de, "for gudstroen kunne aldri ha overlevd så lenge hvis gudene ikke faktisk eksisterte."


Del 49. Enden er nær



Troende i flere religioner hevder at verdens ende er rett rundt hjørnet. Jordskjelv, tsunamier, orkaner, fattigdom, krig og terrorisme er alle bevis for dette. Dessverre har de troende tatt 100% feil hver eneste generasjon så langt.


Del 50. Jeg er redd for å forlate min gudstro



Hvis man er vokst opp med en tro som er en del av ens identitet og som føles sikkert og trygt så er det selvfølgelig forståelig at det å tvile på denne troen kan være skremmende. Enkelte kan også få følelsen av at de svikter familie og venner hvis de setter spørsmålstegn ved guden sin. En ganske vanlig årsak til en slik redsel er nok også frykten for å bli straffet av en sint gud.



Sjekk også ut serien min om hvorfor folk ikke tror på en gud her.



____________________
Liker du Shivas blogg? Bidra gjerne ved å klikke på reklamen eller donere penger via PayPal.
Du kan også gi meg tips om saker jeg burde skrive om ved å sende e-post til shiva@inbox.com.

6 kommentarer:

Pokemaniac sa...

*stående applaus*

Veldig bra serie dette her, jeg har fulgt med helt fra kapittel 6 eller deromkring kom ut, og kommentert en del ganger (som anonym). Serien viser virkelig at man gjerne kan prøve å argumentere om sin guds eksistens, men at man spiller på ateistenes hjemmebane og deres regler dersom man griper til logikken. Jeg tvilte selv på mitt religiøse ståsted en gang, og mente fortsatt at de religiøse hadde et godt poeng eller to selv etter at jeg bestemte meg for å være ateist. En titt innom bloggen her nå og da i løpet av de siste månedene har blåst vekk denne tvilen, og også vist meg mer om hvordan de religiøse tenker - mange av argumentene gir jo mening, om man setter seg i deres sted. Så selv om jeg har fått en ganske urokkelig mening om Overetasjens eksistens nå, så skjønner jeg samtidig hvorfor folk tror.

Takk skal du ha.

ernieball sa...

Blir med i applausen til Pokemaniac!

Har vært fast innom etter jeg oppdaget denne serien her i sommer. Det første jeg tenkte var "YESSSS!!!".

Jeg elsker å sette press på religiøsitet og alt som kan bidra til å minimere den kaprede makt og innflytelse og negative effekt den har i den rasjonelle verden.

Jeg har lenge fulgt Pharyngula med PZ's glimrende og fullstendig harmoniske resonnementer, harde fakta og stadige påminnelser "fra den andre siden" med deres løgner, nederlige oppførsel og tilbøyelighet for ondskap. Super underholdning! Veldig provoserende.

I tillegg har jeg uten unntak opplevd i alle ateistiske blogger jeg har fulgt, at ærlig- og oppriktighet har vært primus fundament, og løgn og bedrag blir slått hardt ned på uansett side. Dette har også bidratt til å sementere mitt ateistiske synspunkt og har gjort meg glad og selvsikker i mitt valg.

Denne bloggen, da jeg oppdaget den i bånn av en vg-artikkel en gang (ping deg opp overalt, Shiva! :)), trodde jeg var en slags norsk mini-Pharyngula, men er redd du er altfor snill for det, Shiva... Altfor tålmodig, altfor pen i spåket.. Hehe, men det er derfor jeg liker deg!

Stilen funker dritbra og det roer ned gemytter i et meget følelsesbetent tema. Og jeg tror det tross alt er en mye mer rasjonell vei å gå om man skal ha håp om å nå frem hos opposisjonen overhode; vi ateister er også folk som setter våre verdier høyt (hva de nå individuelt sett måtte være), og ærlighet, å være real og å opptre sivilisert er noe de aller fleste er enige om at er bra egenskaper.

Klarer vi å fortsette å legge frem vår kritikk av problemet religion på denne måten, vil til slutt fornuften seire, tror jeg.

Ser frem imot ny serie, og takk for den gamle :)

Shiva sa...

Pokemaniac:

*stående applaus*

Veldig bra serie dette her, jeg har fulgt med helt fra kapittel 6 eller deromkring kom ut, og kommentert en del ganger (som anonym).
-

Takk for det :)

Serien viser virkelig at man gjerne kan prøve å argumentere om sin guds eksistens, men at man spiller på ateistenes hjemmebane og deres regler dersom man griper til logikken.-

Man kan godt se på det slik ja :)

Jeg tvilte selv på mitt religiøse ståsted en gang, og mente fortsatt at de religiøse hadde et godt poeng eller to selv etter at jeg bestemte meg for å være ateist. En titt innom bloggen her nå og da i løpet av de siste månedene har blåst vekk denne tvilen, og også vist meg mer om hvordan de religiøse tenker - mange av argumentene gir jo mening, om man setter seg i deres sted. Så selv om jeg har fått en ganske urokkelig mening om Overetasjens eksistens nå, så skjønner jeg samtidig hvorfor folk tror.-

Oisann! Det hadde jeg ikke forventet. Godt å høre at det faktisk har noe å si det som skrives her ;)

Takk skal du ha.-

Jo selv takk, du! ;D

Shiva sa...

ernieball:

Blir med i applausen til Pokemaniac!-

Takketakk ;D

Har vært fast innom etter jeg oppdaget denne serien her i sommer. Det første jeg tenkte var "YESSSS!!!".-

Hehe... :p

Et positivt tegn!

Jeg elsker å sette press på religiøsitet og alt som kan bidra til å minimere den kaprede makt og innflytelse og negative effekt den har i den rasjonelle verden.-

Det er helt klart at det er på tide de religiøse faktisk blir så ydmyke som de hevder de er :p

Jeg har lenge fulgt Pharyngula med PZ's glimrende og fullstendig harmoniske resonnementer, harde fakta og stadige påminnelser "fra den andre siden" med deres løgner, nederlige oppførsel og tilbøyelighet for ondskap. Super underholdning! Veldig provoserende.-

Jeg gløtter ofte innom Pharyngula selv. PZ Myers er genial!

I tillegg har jeg uten unntak opplevd i alle ateistiske blogger jeg har fulgt, at ærlig- og oppriktighet har vært primus fundament, og løgn og bedrag blir slått hardt ned på uansett side. Dette har også bidratt til å sementere mitt ateistiske synspunkt og har gjort meg glad og selvsikker i mitt valg.-

Jepp, ærlighet er viktig uansett hvor det kommer fra. Derfor har jeg prøvd å korrigere både meg selv og andre likesinnede hvis det er noe som skurrer.

Denne bloggen, da jeg oppdaget den i bånn av en vg-artikkel en gang (ping deg opp overalt, Shiva! :)), trodde jeg var en slags norsk mini-Pharyngula, men er redd du er altfor snill for det, Shiva... Altfor tålmodig, altfor pen i spåket.. Hehe, men det er derfor jeg liker deg!-

Nå rødmer jeg snart her ;D

Apropos pingingen så virker det som om Dagbladet har sluttet med Twingly-opplegget, for jeg ser sjelden den Twingly-applikasjonen under artiklene der. Men joda, jeg skal plinge så ofte jeg ser noe jeg kan plinge meg til :p

Stilen funker dritbra og det roer ned gemytter i et meget følelsesbetent tema. Og jeg tror det tross alt er en mye mer rasjonell vei å gå om man skal ha håp om å nå frem hos opposisjonen overhode; vi ateister er også folk som setter våre verdier høyt (hva de nå individuelt sett måtte være), og ærlighet, å være real og å opptre sivilisert er noe de aller fleste er enige om at er bra egenskaper.-

Jeg tror en vennlig, men bestemt, tone er veien å gå ja :)

Klarer vi å fortsette å legge frem vår kritikk av problemet religion på denne måten, vil til slutt fornuften seire, tror jeg.-

For alle sammens ve og vel håper jeg inderlig det :)

Ser frem imot ny serie, og takk for den gamle :) -

Bare hyggelig. Takk for at du følger med og kommenterer!

Gleder meg til å fortsette jeg også :)

Anonym sa...

Til kap 6:
Spørsmålet om ateisme leder den kristne raskt opp i logiske, filosofiske of teologiske vanskeligheter. For jeg opplever stadig at kristne ikke er bevisste på at de selv i hovedsak er ateister. Den eneste forskjellen på meg og den kristne ateisten er at de gjør et unntak for sin egen gud, mens jeg tar med hans gud også, for å gjøre listen komplett. Pussig i grunnen, for de kristnes Gud er selvsagt ikke ateist, for da hadde han jo fornektet seg selv. Men samtidig truer han sine tilbedere med de sedvanlige grusomheter dersom noen skulle finne på å dyrke et alternativ. Her er altså den kristne på kollisjonskurs med sin egen gud, dersom han da ikke protesterer og mener at alle de andre gudene også finns. I så fall er den kristne da i den paradoksale situasjon at de i en monoteistisk religion anerkjenner flere guder... osv :-)
Hilsen Baran

Shiva sa...

Baran:

Til kap 6:
Spørsmålet om ateisme leder den kristne raskt opp i logiske, filosofiske of teologiske vanskeligheter. For jeg opplever stadig at kristne ikke er bevisste på at de selv i hovedsak er ateister. Den eneste forskjellen på meg og den kristne ateisten er at de gjør et unntak for sin egen gud, mens jeg tar med hans gud også, for å gjøre listen komplett. Pussig i grunnen, for de kristnes Gud er selvsagt ikke ateist, for da hadde han jo fornektet seg selv. Men samtidig truer han sine tilbedere med de sedvanlige grusomheter dersom noen skulle finne på å dyrke et alternativ. Her er altså den kristne på kollisjonskurs med sin egen gud, dersom han da ikke protesterer og mener at alle de andre gudene også finns. I så fall er den kristne da i den paradoksale situasjon at de i en monoteistisk religion anerkjenner flere guder... osv :-)
-

Hehe, godt poeng du har her ;D

Takk for din kommentar!