tirsdag 14. juli 2009

Hvorfor tror du på en gud? (Del 24)

Enkelte hevder de kan høre sin guds stemme.
Er det et bevis på at guden finnes?
Ill.: Hem of His Garment


Jeg leser boken 50 reasons people give for believing in a god av Guy P. Harrison. Gjennom femti blogginnlegg skal jeg ta for meg de femti grunnene for å tro på en gud som er kommentert i Harrisons bok. Mer informasjon om forfatteren og boken får du ved å gå til del 1 i denne serien.


(Hvis det er noen som har spørsmål til Harrison er det bare å skrive disse i kommentarfeltet. Han har lovet å svare alle, gitt nok tid.)



Kapittel 24: Jeg føler at min gud er der når jeg ber



Selv om "intelligent design"-argumentet er det som ser ut til å få mest oppmerksomhet nå for tiden, er det likevel en annen grunn til å tro på en gud som ser ut til å være vanskeligere å utfordre; at de "føler" tilstedeværelsen av sine guder når de ber. Veldig mange troende har fortalt Harrison at de vet at deres gud eksisterer nettopp fordi de "føler at den er der."

Hvordan skal man så gå frem for å utfordre en påstand fra en troende at han eller hun har sett, hørt eller på en eller annen måte sanset guden uten å fornærme vedkommende som mener dette? For uansett hvor varsomt man trår så blir man lett beskyldt for å hevde at den troende enten lyver, er dum eller mentalt syk.

Menneskehjernen er ikke alltid til å stole på. Den gjør og tar faktisk feil av og til. Vi kan alle ha feiloppfatninger i enkelte situasjoner, vi kan se for oss ting som nødvendigvis ikke er der og vi kan glemme ting eller ha et feil minne om en hendelse.. Så hvordan kan de som mener at de hører en guds stemme være sikre på at dette er tilfelle og at det ikke heller var innbilning? Hvis man hinter frempå noe slikt blir den troende lett irritert og ofte nekter de å fortsette diskusjonen.

Men hva skal man da si? Personlig kontakt med guder finner man påstander om blant religiøse innen alle mulige trosretninger verden over. Og det er ikke akkurat noe nytt fenomén heller. Man har flere tusen år med nedskreven historie hvor påstander om å sanse en gud er til stede. Og det er det som er hovedpoenget her; ulike guder, samme opplevelse. Det i seg selv er en sterk indikasjon på at vi har med en type psykologisk hendelse å gjøre, heller enn et bevis på at vi har kontakt med guder. Det betyr ikke at de som opplever disse hendelsene lyver, er dumme eller gale. Det betyr bare at de er mennesker.

Det er mye psykologisk energi som får utløp i religiøse handlinger som igjen gjør at sinnet kan koke. Mange troende gråter, "taler i tunger." får noe tilsvarende epileptiske anfall, ler ukontrollerbart eller hyler under tilbedelsesritualer rundt om i verden. Det er klart at mye av dette også foregår ubevisst og at det er en psykologisk hendelse som finner sted. For man kan observere troende som rister ukontrollerbart og så fort at det er vanskelig å forstå at det kan være iscenesatt. Det er derfor ikke utenkelig at en religiøs tro som er i stand til å generere slikt "mentalt fyrverkeri" også kan klare å produsere hallusinasjoner.



The invisible and the non-existent look very much alike
-Delos B. McKown



Neste del:

25. Jeg trenger min gud til å beskytte meg


Alle deler:

En oversikt over alle delene finner du her.



(Alle ord i dette blogginnlegget er godkjent av Guy P. Harrison.)

. . . . . . .

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,
Jeg ser du er en søken prson. Gud har en stor plan med livet ditt. Og han ønsker at du skal bli kjent med han.

For meg så er troen på Israels Gud veldig bra.
jeg kan enkelt tappe inn til 3. Himmel der jesus er og prate med han. Jeg kan blir Full av Den Hellige Ånd. Hvor jeg ler og ler nån stopp. Og der jeg kjenner himmelens godhet ,Som er helt ubeskrivelig fred og glede.
Jeg kan føle Guds nærævr, både faderes, sønnens og Den Hellige Ånd. Jeg kan kaste ut demoner og helbrede syke ved Guds kraft.
Også har jeg englevakt 24 t i døgnet. Også det å vite at Gud e med meg er fantastisk. Det å bli fylt med Guds ånd, tale i tunger og tilbe han.

Jeg har en relasjon til Gud, hvor jeg vet at han er min Far. Og jeg er en sønn. Jeg er Guds barn. jeg er elsket av han.
Jeg hører også Guds stemme. Gud taler til meg. Altså profetere.
Alt dette har jeg fått av Nåde, på grunn av at jesus døde for meg på korset.

Husk- Gud er i godt humør.
Gud er ikke teori men praktisk virkelighet, hvor jeg kan se, føle, høre og snakke med han.

Bli kjent med Jesus det e tingen.

Gode linker:
www.bibelundervisning.com

Shiva sa...

Anonym 1:

Mitt svar til deg tar utgangspunkt i at du mener det du skriver og at dette ikke er et påfunn fra noen som vil ha litt moro ;)

Jeg skal svare på det du skriver som om at du mener det helt seriøst.


Hei,
Jeg ser du er en søken prson. Gud har en stor plan med livet ditt. Og han ønsker at du skal bli kjent med han.
-

Hvis det finnes en gud og du eller guden kan gi meg bevis for dens eksistens så er jeg veldig mottakelig. Alt han trenger er å vise seg for meg slik vedkommende gjør for deg.

For meg så er troen på Israels Gud veldig bra.-

Er dette et forhold på lik linje med et forhold til en annen person du kjenner? Altså, er du like sikker på at denne guden eksisterer som at en annen person du snakker med gjør det? (Ut fra det du skriver senere ser det ut som om at du ser din gud fysisk. Det er i så fall veldig interessant.)

jeg kan enkelt tappe inn til 3. Himmel der jesus er og prate med han. Jeg kan blir Full av Den Hellige Ånd. Hvor jeg ler og ler nån stopp. Og der jeg kjenner himmelens godhet ,Som er helt ubeskrivelig fred og glede.-

Hvordan "tapper man inn" i den tredje himmel? (Hvor mange himler er det?) Men er ikke Jesus og den kristne gud (og den hellige ånd) én og samme entitet? Har du samtaler med både guden og Jesus eller bare Jesus?

Er det "bare" bønn du snakker om nå eller føler du at du fysisk reiser til disse stedene?

Jeg kan føle Guds nærævr, både faderes, sønnens og Den Hellige Ånd.-

Hvordan vil du da forklare at alle andre religioner har troende som hevder de føler sine guders, demoners og ånders nærvær like sterkt som du føler dine guddommers nærvær?

Jeg kan kaste ut demoner og helbrede syke ved Guds kraft.-

Dette er en ganske heftig påstand. Du forstår sikkert at jeg ikke kan ta deg på ordet her og må se det i levende live før jeg tror på det :)

Har du gjort dette og fått en uavhengig person til å bekrefte det? Hvilke sykdommer er det snakk om? Kan du gi benet tilbake til en som har måttet amputere det? Det hadde vært noe :)

Også har jeg englevakt 24 t i døgnet. Også det å vite at Gud e med meg er fantastisk. Det å bli fylt med Guds ånd, tale i tunger og tilbe han.-

Jeg er sikker på at det føles fantastisk. Det er mange som får fantastiske følelser ved å gjøre ditt og datt uten at det er bevis for at noe overnaturlig er til stede ;)

Jeg har en relasjon til Gud, hvor jeg vet at han er min Far. Og jeg er en sønn. Jeg er Guds barn. jeg er elsket av han.
Jeg hører også Guds stemme. Gud taler til meg. Altså profetere.
-

Hvordan høres din guds stemme ut?

Og hvordan vil du (igjen) forklare at alle andre religioner har tilhengere som hevder det samme om sine guder og ånder?

Alt dette har jeg fått av Nåde, på grunn av at jesus døde for meg på korset.-

Vi vet ikke om Jesus noen gang har eksister engang :p

Husk- Gud er i godt humør.
Gud er ikke teori men praktisk virkelighet, hvor jeg kan se, føle, høre og snakke med han.
-

Og jeg spør igjen, kan du helt ærlig si at du vet denne guden eksisterer på lik linje med at dine familiemedlemmer eller venner gjør det? Er det et like fysisk forhold? Hvis nei, da kan du ikke være så sikker som du er i din sak nå. Hvis ja, da vil jeg veldig gjerne møte deg og være der når du har en samtale med, ser, hører og føler din gud :)

Bli kjent med Jesus det e tingen.-

Hehe, ok ;)

Gode linker:
www.bibelundervisning.com
-

Det var bare én link, men ok... kanskje er den ekstra god :p

Anonym sa...

Jeg tror på en universell Gud. Selvom d finnes forskjellige religioner, finnes det en Gud. Man tror altså på den samme Guden, selvom tekstene, historiene, profeter og disipler osv er forskjellige. D finnes krefter og energier overalt man ikke kan bevise vitenskapelig. Vitenskapen er på ingen måte absolutt. Universet er f.eks i stadig utvikling, d utvider seg og blir større konstant ! Dvs, om man kunna dratt tilbake i tiden, så måtta universet hatt en begynnelse, altså et tomt skall, eller en strek på en penneblokk. Er du klar over hvor enormt mange tilfeldigheter som måtte ha funnet sted samtidig for at liv på på jorda skulle vært mulig?

Shiva sa...

Anonym 2:

Jeg tror på en universell Gud. Selvom d finnes forskjellige religioner, finnes det en Gud. Man tror altså på den samme Guden, selvom tekstene, historiene, profeter og disipler osv er forskjellige.-

Hvorfor tror du at det bare er én gud? Hvorfor kan det ikke være mange? Det er like sannsynlig at det er mange som at det bare er én.

D finnes krefter og energier overalt man ikke kan bevise vitenskapelig.-

Hvordan kan du vite dette?

Vitenskapen er på ingen måte absolutt.-

Det har ingen hevdet :)
Det som derimot er merkelig er at man kan gå rundt og mene det er like stor sannsynlighet for at disse "kreftene og energiene" eksisterer som at sine familiemedlemmer og venner gjør det.

Universet er f.eks i stadig utvikling, d utvider seg og blir større konstant ! Dvs, om man kunna dratt tilbake i tiden, så måtta universet hatt en begynnelse, altså et tomt skall, eller en strek på en penneblokk. -

Ut fra det vi vet om kosmologi i dag er dette i grove trekk riktig. Men dette er ikke noe bevis for en eller flere guder :)

Er du klar over hvor enormt mange tilfeldigheter som måtte ha funnet sted samtidig for at liv på på jorda skulle vært mulig?-

Selvfølgelig er jeg klar over det. Men slik det ser ut med dagens kunnskap er det nettopp disse tilfeldighetene som har skjedd.

Med så mange milliarder av galakser som har så mange milliarder av stjerner og solsystemer med utallige planeter til sammen, så vil det bli liv på én av disse planetene selv om sannsynligheten er ekstremt liten :)

Og selv om sannsynligheten for at liv skulle bli til på Jorda er utrolig sannsynlig så trengte det bare å skje én gang. Med så mange milliarder av år å rutte med så var det ikke så veldig utrolig at det skulle skje til slutt.

Vi vet ikke hva som skjedde, men ut fra det vi vet så langt er det null bevis for en eller flere guder :)

"Sannsynligheten for liv på Jorda" er ikke noe argument for en gud.

Shiva sa...

Jeg skrev:

Og selv om sannsynligheten for at liv skulle bli til på Jorda er utrolig sannsynlig -

Her mente jeg selvfølgelig utrolig lite sannsynlig :)