lørdag 4. juli 2009

Fruktsukker hemmer hukommelsen

Fruktose ser ut til å være skadelig for hukommelsen.
Ill.: www.psfk.com



Saken: Ny forskning ser ut til å avdekke at hukommelsen kan ta skade av fruktose (fruktsukker).


Marise B. Parent og et team som driver nevrologiforskning ved Georgia State University har i undersøkt hvordan fruktose påvirker hukommelsen hos rotter. Det viser seg at de som ble matet med fruktose ikke var like gode til å huske det de hadde lært i barndommen sammenlignet med en annen kontrollgruppe som ikke hadde fått sukkeret.


Det ser ikke ut som om at selve læringen blir skadet. Som Parent sier:


They can learn, (...) but they just can’t remember it for long periods.


Det er altså snakk om langtidshukommelsen som ser ut til å ta skade av sukkeret.

Les mer om dette hos Scientific American.

7 kommentarer:

Leisha Camden sa...

Det ser ikke ut som om at selve læringen blir skadet. Som Parent sier:

They can learn, (...) but they just can’t remember it for long periods.


Her skjønner jeg ikke hva du mener. Selvfølgelig bli læringen skadet hvis dette er tilfelle. Det er jo nytteløst å lære noe hvis man glemmer alt sammen igjen etter to dager, eller hva det måtte være. o_O

Shiva sa...

Leisha Camden:

De klarer å lære noe nytt og holde på det en liten stund, men så glemmer de det etterpå. De andre husket det i en lang periode :)

Ja, poenget er at man kan nok fremdeles lære noe og huske det en liten stund, men på lang sikt så glemmer man det...

Anonym sa...

Har lest mye om dette,virker som all denne frukten vi skal ha i oss nå om dagen er vel mye,før var frukt noe man inntok på høsten for å lagre fett føre vinteren satt inn med lite mat. http://high-fat-nutrition.blogspot.com/ ...han her skriver mye om temaet frukt gluten etc.mye bra her.Hilsen Jostein

Shiva sa...

Jostein:

Takk for link og kommentar :)

Leisha Camden sa...

De klarer å lære noe nytt og holde på det en liten stund, men så glemmer de det etterpå.

Poenget mitt er at dette kan tvilsomt kalles læring. Det ligger i ordet - i hvert fall slik jeg har lært ;-) å forstå det - at når man lærer noe, så sitter det. Hvis det ikke sitter, så har man ikke lært det. Så slik jeg kjenner og bruker dette ordet så har disse dyrene fått ødelagt læringsevnen.

Shiva sa...

Leisha Camden:

Poenget mitt er at dette kan tvilsomt kalles læring. Det ligger i ordet - i hvert fall slik jeg har lært ;-) å forstå det - at når man lærer noe, så sitter det. Hvis det ikke sitter, så har man ikke lært det. Så slik jeg kjenner og bruker dette ordet så har disse dyrene fått ødelagt læringsevnen.-

Det er jo mye man lærer som man kan glemme igjen :)

Jeg kunne utføre ganske kompliserte regnestykker med ulike integrasjonsøvelser når det kom til andre-,tredje- og fjerdegradsfunksjoner osv. da jeg tok 3MX på videregående, men hadde jeg i dag fått samme eksamen som jeg den gang fikk 5 på hadde jeg sikkert strøket :p

Jeg trenger kanskje bare litt oppfriskning, men vi glemmer alle ting vi har lært... Og hvis man blir skadet kan man jo glemme en mengde ting man har lært ;)

Og hva med psykologisk fortrengning? I could go on and on ;D

Kan være vi bare misforstår hverandre?

Shiva sa...

Jeg lærte meg tysk og spansk meget godt en gang også, men jeg har bare vedlikeholdt engelsken og dermed har jeg glemt mye av det jeg kunne i de to andre fremmedspråkene jeg lærte ;)