torsdag 13. november 2014

Antiviten$kap

"Jeg tror ikke på politiet" eller noe sånt...
nrk.no

Jaja... Så var vi her igjen da. 2014 går mot slutten og det er fem år siden sist jeg skrev om disse fantastiske menneskene, but here we go again...

"Ooops I did it again!" Det kan egentlig oppsummere hele blogginnlegget. For Kjetil Dreyer og Ingunn Røiseland (Sigurdsdatter) har igjen kommet på "alles" lepper. I hvert fall mine dyrebare lepper. Og jeg trodde ikke jeg som trodde jeg aldri kom til å se noe til disse navnene igjen.

Sølvvannet lever i beste velgående, kan man lese. Og Dreyer ler hele veien til banken fordi myndighetene bare står og ser på at folk går i samme fella gang på gang... Jeg tenkte i 2009 at denne gjengen ikke var særlig smart, men egentlig er de jo nettopp det! I hvert fall økonomisk.

For jommen er det ikke pengene som får Frøken (Fru?) Sigurdsdatter til å erklære sin eiendom til å bli en egen stat, slik at hun beleilig nok ikke trenger å betale noe av det hun skylder til andre. Det var kanskje ikke så smart likevel, ettersom den fiendtlige staten som omringet hennes stat (altså, den staten som har oppvartet henne hele livet og som hun nå nekter å ha noe med å gjøre) tok affære og "invaderte" hennes land og frarøvet henne friheten.

Dette er hva antivitenskapelige holdninger gjør, dere. "Er det så fali' om folk mener ditt og datt da, Shiva?" Vel... Enkelte meninger og tanker kan faktisk være skadelige. Så lenge man holder dem til seg selv er det jo ikke "så fali'", men så snart de begynner å skal påvirke andre ved å spre antivitenskapelige holdninger og frykt for nettopp etablert vitenskap, så kan det faktisk føre til sykdom og død (antivaxerne f.eks.). Og i dette tilfellet så sløste hun masser av samfunnets ressurser bare fordi hun fikk for seg at hun kunne skape sin egen lille boble og ikke måtte stå til ansvar for egne handlinger (eller mangel på sådan).

---

Les også: I fakkeltog mot vitenskapen (fra 2009 :p)

---


Det positive med at disse folkene kom inn "i rampelyset" igjen er vel at de fikk meg til å komme på at jeg drev med blogging en gang i tiden...

Ingen kommentarer: