onsdag 26. november 2014

Værets Gang


Det er av og til jeg lurer...

...på om VG (og Dagbladet for den saks skyld) tror at hvis de ikke skriver om været så slutter folk å kjøpe aviser.

Det berømmelige været

Altså, det er selvsagt slik at tabloidavisene skriver om det som selger. Det har vi alle skjønt for lenge siden. Derfor er det sex, alkohol og været på forsidene hver eneste dag.

Men hvorfor er vi så opptatt av dette været? Jeg skjønner at de som skal planlegge uteaktiviteter, eller f.eks. Nordsjø-arbeidere etc., har en interesse av å finne ut hvordan været fremover blir. Men de aller, aller fleste av oss... Hvorfor bryr vi oss? Det er absolutt ingenting vi kan gjøre med været. Blir det regn så blir det regn. Blir det sol så blir det sol. Enkelt og greit. Ta en titt ut av vinduet om morgenen og kle deg deretter (sjekk gjerne gradstokken også).

Feil varsel

Og hvor ofte er det ikke at disse meteorologene tar feil når de gir oss neste dags varsel? For noen år siden førte jeg en liten "værdagbok" over en tidsperiode på noen få måneder, fordi jeg ville vite om det bare "var meg" eller om det faktisk ble meldt en del feil på værvarslene, selv for neste dag. Jeg finner ikke igjen boka så jeg kan ikke gjengi nøyaktige tall, men jeg førte opp NRK og TV2 sine værvarsel for kommende dag, for så å skrive hvilket vær det faktisk ble den dagen. Temperaturmessig stemte det ganske bra husker jeg, men det varierte veldig med treffsikkerheten på om det ble sol, overskyet eller nedbør. Jeg tror det var bortimot 50/50 om de traff på varselet. Så hvorfor så mange skal absolutt følge med på hva værdama sier eller klikke på artikler om været på vg.no, det fatter jeg bare ikke. (Jeg regner med at det er en del siden de skriver så mye om det.)

Og hvordan skal vi så stole på at det som i følge værdama kommer 3-5 dager frem i tid også er riktig?

Vitenskap

Men meteorologi er jo ikke en enkel vitenskap. Det må vel være den mest utfordrende av vitenskapene, med så mange variabler som er i sving. Men dette mener jeg meteorologene også burde opplyse om. Det de sier på kveldssendinga blir faktisk av veldig mange folk (om ikke de fleste som ser på), tatt for å være en ganske nøyaktig representasjon av hva morgendagen bringer. Og når meteorologen står der og snakker så virker vedkommende ganske sikker i sin sak på at "sånn blir det". Litt mer ydmykhet hadde ikke gjort noe... De kunne f.eks. avsluttet sendingen med å si at "men sannsynligheten for at dette værvarselet stemmer, er ca. 63,5%" eller noe sånt ;)

---

Jaja... Det er egentlig ikke en viktig sak, men noe jeg lenge har ønsket å få skrevet ned. 

Ingen kommentarer: