tirsdag 10. februar 2009

Happy Darwin Day!


NEWSFLASH: Gratulerer med 200 årsdagen, Darwin!


Da er det 12.02.09 og det er nøyaktig 200 år siden Charles Darwin ble født og i år er det også 150 år siden han publiserte sin revolusjonerende teori om evolusjon gjennom naturlig utvalg i boken Om artenes opprinnelse. Han er en av de største vitenskapsmennene, om ikke den største, innen den biologiske vitenskapen og er praktisk talt den moderne biologiens far. Han har gitt oss utrolig mye og vi har lært så mye nytt på grunn av grunnarbeidet han begynte på for over 180 år siden.

Darwin Day blir feiret over hele verden og man finner derfor også spennende forelesninger på Universitetet i Oslo (UiO) i disse dager. Og på søndag blir det en interessant forelesning av Dag Hessen fra biologisk institutt (UiO) i auditoriet i Zoologisk Museum på Tøyen i Oslo.

Det er heller ikke lenge siden det ble laget og vist en dokumentar til hyllest for Darwin. Denne heter på engelsk "The Genius of Charles Darwin", best kjent under navnet "Darwins verden" her i Norge og har blitt sendt flere ganger på NRK. Den vant prisen Best TV Documentary Series 2008British Broadcast Awards i januar i år og kan nå kjøpes på DVD.

I går kjøpte jeg boken Darwin - Verden ble aldri den samme og anbefaler andre interesserte til å gjøre det samme:

I denne boken presenterer sentrale forskere innen ulike fagområder synspunkter på hva Darwin og hans evolusjonsteori har betydd. Første del av boka omhandler Darwins liv, hvordan Om artenes opprinnelse ble mottatt, og hvilken status utviklingsteorien har i dag. Andre del tar for seg hvordan teorien kan benyttes innen forkjellige fagfelt – på godt og vondt, mens siste del tar for seg teoriens konsekvenser for menneskesyn, livssyn og tro.

Jeg gleder meg til å lese denne!

Den veiledende prisen er 399 kr, men på Akademika på Blindern kjøpte jeg den for "bare" 349 kr, og jeg ser de reklamerer med den samme prisen på nettsidene sine. Så det er bare å bestille med én gang!

I tillegg fikk jeg en illustrert utgave av Om artenes opprinnelse i julegave av en god venn av meg. Gleder meg til å lese i denne også!

Ingen kommentarer: