fredag 6. mars 2009

Det er egentlig ikke så vanskelig


NEWSFLASH: Enkelte irriterer seg bare for å irritere seg.


En dag i januar jeg skulle opp på Blindern i Oslo for å levere noen bøker på universitetsbiblioteket så ble jeg møtt av en gjeng gutter og jenter som delte ut de såkalte "startpakkeposene" som blir delt ut i begynnelsen av hvert studiesemester, en "guttepose" og en "jentepose".

Denne gangen fulgte et eksemplar av Morgenbladet med, vel og merke en studentutgave med et utvalg av saker, kronikker, artikler og innlegg fra 2008. Jeg har sansen for Morgenbladet og mener artiklene og innleggene der ofte er godt gjennomtenkt og velskrevet.

Det tok litt tid før jeg fikk sett på avisen grunnet mye skolearbeid, men nå her forleden så leste jeg den ferdig og stusset spesielt på én artikkel av Håkon Gundersen med tittelen "Idealisme og ordenssans". Den omhandlet de nye skrukorkene til Tines kartonger. Gundersen begynner slik:

2008 er en prøveperiode for Tines skrukorker. Selskapet vil ha tilbakemeldinger fra forbrukerne. Her er én.

Javel. Her er en annen: Jeg jobber ikke for Tine og jeg handler som regel bare Q-produkter, men jeg må bare si med én gang; dette er slett arbeid. En helt elendig artikkel bygget på ett eneste grunnlag; Gundersen klarer ikke å stappe seks kartonger med skrukork ned i den syvende og derfor er hele opplegget håpløst. Det er konklusjonen man får etter å ha lest artikkelen.

Som illustrasjonsbilde bruker Gundersen og fotograf Siv Dolmen følgende:

"Regelen" er at man skal dytte seks kartonger ned i den syvende. Så det er ikke rart at Gundersen & Co. ikke får til å lage en fin kubbe av kartongene når de for det første bruker to kartonger mer enn det man skal, og for det andre ikke gjør det på en hensiktsmessig måte.

Denne "hensiktsmessige måten" skal jeg forklare og illustrere med bilder nå.

1. Man bretter sammen kartongen på en "vanlig måte":




2. Man legger sammen to og to i en "bunn mot topp"-formasjon:



3. Man dytter de to ned i kartongen som fungerer som hylster:



4. Til slutt har man en kartong med tre par kartonger i "bunn mot topp"-formasjon:



Vanskeligere er det ikke. Har aldri hatt noe problem med å lage fine kubber ut av dette og stable dem enkelt under vasken på kjøkkenet.

Artikkelen til Gundersen og fotograf Dolmen er basert på en misforståelse og er derfor en flause. Det er ikke vanskelig å brette sammen seks kartonger å dytte de i den syvende selv med korker på, så hele artikkelen er i bunn og grunn unødvendig. Det virker mer som om Gundersen har hatt en dårlig dag og hatt behov for å "blow some steam" som det heter på engelsk.

Selv ikke IT-arkitekt Tonje Byes svar på Gundersens artikkel er tilfredsstillende da hun mener det bare er mulig å få tre-fire kartonger ned i en fjerde/femte.

Det er merkelig at Gundersen og Bye ikke har tenkt mer gjennom dette og testet ut flere metoder før de kom med disse artiklene/innleggene. Som sagt: Det er egentlig ikke så vanskelig.

Ingen kommentarer: