lørdag 13. desember 2008

Forutsigbarhetspartiet


De økonomiske urolighetene den siste tiden har vist at markedet ikke kan styre seg selv, men er avhengig av en viss styring. Frps populistiske karakter har blitt godt synlig i denne prosessen. Så istedenfor å mase om et fritt marked (de har faktisk begynt å snakke for statlig styring i samme setning som de snakker om et fritt marked!) fokuserer de på det andre de er kjent for å fronte; skattekutt.

Aina Stenersen, formann (ja, Frp bruker fremdeles det gamle ordet og lite likestillingsvennlige ordet "formann" om lederen) i Oslo Fremskrittspartis Ungdom (FpU), skriver i Dagsavisen 11.12.08 at skattekutt er løsningen på problemene vi står overfor i økonomien, noe Ulf Leirstein (Frp) også sa i november. (Ikke noe nytt dette selvfølgelig.)

Fremskrittspartiets forutsigbarhet når det kommer til det økonomiske har nå gått i det kjedsommelige: "Økonomien går bra? FRIGJØR MARKEDET! SKATTEKUTT!"; "Økonomien går dårlig? FRIGJØR MARKEDET! Statlig styring... men... SKATTEKUTT!!!" Jepp...

Norge er et av de landene som har blitt minst rammet av den negative økonomiske situasjonen som herjer over hele verden for tiden. Dette er fordi vi ikke har et fritt marked og ikke utfører skattekutt. Det er fordi vi har en sterk, solid stat med en haug med penger som kan fordeles ut til alle på en rettferdig måte. Hvis det ikke hadde vært for det høye skattetrykket så hadde ikke Norges økonomi vært så bunnsolid som den er nå (som Stenersen tydeligvis har fått med seg).

Hadde Frps politikk vært den styrende politikken de siste 10-20 årene så hadde vi vært på samme nivå som USA nå. En haug med bedrifter hadde gått konkurs som igjen hadde resultert i en arbeidsledighet som hadde skutt i været. Vi hadde ikke hatt noe oljefond, vi hadde ikke hatt gode sosialsatser og trygdeordninger som fungerer som et sikkerhetsnett for de som (beklageligvis) mister jobben. Vi hadde hatt et kaldt samfunn som bare tenkte profitt, profitt, profitt og som hadde gått nedenom og hjem hvis vi hadde opplevd en slik økonomisk krise som vi er oppe i nå.

Det er skummelt at Frp selv ikke nå kan innse at deres politikk har spilt fallitt. Men det har jo vist seg flere ganger at når tilhengere av en ideologi/teologi/tro, slik som dommedagskulter hvor dommedagen ikke kom likevel, opplever at idéene feiler blir enda sterkere i sin tillit til disse, til tross for hva man skulle tro. Tilhengerne av Frp illustrerer dette ganske godt.

Stenersen, lave skatter har blitt prøvd gang på gang i USA og er den dominerende politikken der. Vi ser hvordan det har gått. Kanskje folk endelig begynner å innse dette? Dessuten vil "folk flest" (som Frp liker å identifisere seg med) sette pengene fra skattelettelser inn i banken og dermed ville ikke det få opp farten i norsk økonomi.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Frp driter seg vel ut, men det gjør også skrivingen din. Kunne vel også kanskje sett på den andre siden av veggen og sett på hva som er bra, istedenfor å bare rakke ned. Så alt i alt er det vel bloggen din som driter på leggen.

Shiva sa...

Når jeg ikke synes Frp gjør noe bra, hvorfor skal jeg da fokusere på "det som er bra"?

Jeg rakker ned på skattekutt fordi jeg mener skattekutt er feil og fordi det høye skattenivået er grunnen til at vi har en solid økonomi, noe Frp-eren også er enig i.

Det hadde kanskje hjulpet om du hadde gitt oss en bedre kommentar? :)

Anonym sa...

"Dessuten vil "folk flest" (som Frp liker å identifisere seg med) sette pengene fra skattelettelser inn i banken og dermed ville ikke det få opp farten i norsk økonomi."

Det var hyggelig å få litt støtte. Vi får ofte høre fra miljøvernorganisasjonene at de er imot skattelettelser (helst vil de ha høyere skatter), fordi det angivelig fører til høyere forbruk. Jeg pleier å påstå at skattelettelser gir folk mulighet til å betale ned gjeld eller sette penger i banken. Det ville jeg i hvert fall gjort selv. Nå får vi lese en slags bekreftelse på at jeg har rett - men det var
kanskje ikke helt som du hadde tenkt?

Anonym sa...

"Aina Stenersen, formann (ja, Frp bruker fremdeles det gamle ordet og lite likestillingsvennlige ordet "formann" om lederen)"

"Mann" betyr ofte "menneske", i ord som "mannsalder", "mannskap", "manntall", "formannskap". Jeg synes det er synd at mange synes det er i orden å forsøple språket med nye og tåpelige ord og uttrykk. Eksempelvis heter det "talsmann" - "talsperson" er etter min mening helt forkastelig, og "talskvinne" er enda verre. Det er fordummende, det er unødvendig, det er nesten vondt å lese - og det har ikke noe med likestilling å gjøre!

At Frp fremdeles benytter betegnelsa "formann" er bare en av mange grunner til å stemme på nettopp Frp. De andre partiene ser ut til å gi blaffen i å være i tale den vanlige manns (altså den vanlige borgers) sak. Blant de andre partiene synes det å råde enighet om at det er riktig å forsøple landet, samfunnet og kulturen på alle mulige områder - enten ved å bidra til å ødelegge språket, ellers ved å godta innvandring. Men dette er jeg særdeles negativt innstilt til, og der tror jeg at mange er enige.

Anonym sa...

"vi hadde ikke hatt gode sosialsatser og trygdeordninger som fungerer som et sikkerhetsnett for de som (beklageligvis) mister jobben."

Jeg kan når som helst skrive under på at Norge IKKE har "gode sosialsatser og trygdeordninger som fungerer som et sikkerhetsnett"!

Shiva sa...

1. Jeg er ikke imot skattelettelser fordi jeg er redd for at det private forbruket skal øke. Jeg er imot skattelettelser fordi jeg rett og slett vil ha et høyt skattetrykk slik at vi kan ha et fungerende velferdssamfunn :)

2. Dette med formann var en bisetning og ikke noe å henge seg opp i. Det var bare en kommentar.

3. Har vi ikke gode sosialsatser og trygdeordninger? Det var nytt for meg. Kan du gjerne utdype det litt? Vi har et av verdens beste velferdssystem og har vært verdens beste land å bo i de siste fem-seks årene og har i lang tid innehatt 2. og 3. plassen kontinuerlig de gangene vi ikke har vært på 1. plass. (Vi er visstnok på 2. plass nå etter Island, noe jeg tror ikke er helt riktig med tanke på siste tiders finanskrise. Listen ble nok laget før den hendelsen.) Så jeg må ærlig innrømme jeg ikke skjønner hva du snakker om.