onsdag 30. september 2009

Et tisseproblem


Guttene søler litt for mye når de går på do
ved Aktivitetsskolen Tonsenhagen.
Foto: VG


Saken: Elever av det mannlige kjønn ved Aktivitetsskolen Tonsenhagen oppfordres til å sitte når de går på do for å forhindre urinsøl.



Flere av småguttene ved
Aktivitetsskolen Tonsenhagen er tydeligvis uheldige med finsiktingen når de er på do, noe som har ført til "mye gris på toalettene" som lederen for skolen, Hege Rønnåbakk, sier. På et foreldremøte nylig informerte hun foreldrene om at det nå var "sitteplikt" når guttene måtte på do. Det kommer ikke til å være et "dopoliti" som passer på, men beskjeden til foreldrene var ment som en oppfordring for å få bukt med problemet.

Jeg har full forståelse for skolen i denne saken. Jeg har vært på en del guttedo i mitt liv og der det blir mye søl blir det samtidig veldig mye lukt, og denne lukten er ikke noe særlig for å si det mildt. Jeg må innrømme at jeg også selv som regel velger å sitte når jeg tisser, rett og slett fordi jeg synes det er mest hygienisk. Unntakene er vel når jeg er ute og reiser, er ute i naturen når det fornødne inntreffer eller for eksempel er på byen.

Det jeg ikke forstår er motstanden enkelte kommer med i denne saken. Foreldre VG har snakket med sier blant annet at det at guttene må sitte på do er "en krenkelse" og at det å stå "er det som er rett." Mannsforsker Jørgen Lorentzen sier også at skolen ikke må "forby gutter å være gutter" og at hele saken er "en forakt mot gutter." Heldigvis finnes det noen kloke foreldre også, og blant annet Katrine Vinnes sier at:



Jeg har sett toalettene, og skjønner at det er gitt en slik beskjed.


Jeg fatter ikke hvordan dette kan være en krenkelse. Man kan jo stå og pisse så mye man vil ellers hvis det er så viktig for ens selvbilde. Det er snakk om å skape hygieniske forhold på en skoles toalett. Lorentzen mener skolen heller bør invistere i et pissoar. Det er også en mulig løsning. Men til da bør guttene finne seg i å sitte på do. Og hvis ikke problemet forsvinner selv med et pissoar så får de bar fortsette å sitte på do. Så enkelt er det.


____________________
Liker du Shivas blogg? Bidra gjerne ved å klikke på reklamen eller donere penger via PayPal.
Du kan også gi meg tips om saker jeg burde skrive om ved å sende e-post til shiva@inbox.com.


vg, db, tv2, vl, vg,

15 kommentarer:

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Anna Sethe sa...

you have some strange people reading your blog, Shiva.

I just don't understand why this is such a big issue. Maybe that's because I'm female.

Og om du finner ut hvilken ID denne "anonym" har, fortell politiet. Det er "hate speech" det her...

Slike folk kan være farlig.

Shiva sa...

Anonym 1:

Jeg valgte å fjerne din kommentar. Jeg synes likevel at du fortjener å få din stemme hørt så du inviteres til å skrive igjen, bare med en bedre språkbruk :)

Hvis jeg ikke hører fra deg innen kort tid kommer jeg til å publisere kommentaren din på nytt, men uten den verste språkbruken du kommer med.

Ha en fortsatt fin dag :)

Shiva sa...

Anna Sethe:

you have some strange people reading your blog, Shiva.-

I'm sure there are strange people reading all kinds of blogs ;)

I just don't understand why this is such a big issue. Maybe that's because I'm female.-

Nah, I don't understsand it either and I'm male.

Og om du finner ut hvilken ID denne "anonym" har, fortell politiet. Det er "hate speech" det her...

Slike folk kan være farlig.
-

Hvis det eskalerer seg kan jeg vurdere slikt, men foreløpig velger jeg å bare fjerne kommentaren og publisere en mer publikumsvennlig versjon senere ;)

Takk for ditt innspill!

Leisha Camden sa...

Folk som kaller dette en 'krenkelse' har det altfor godt i livet!!

Må dessuten spørre om hvorvidt disse foreldrene synes det er helt greit med ekle uhygieniske forhold der ungene deres skal gå på do. De klager vel på det også sikkert.

Og når de kommer hjem skriver de brev til Medietilsynet for å bitche over at 'South Park' går på TV ... >:-(

Anonym sa...

Er det så hygensikt for gutter å sitte? Kansje det er lettere for de som vasker, men hva med de som må sitte. Toalettene er ikke lagd for at gutter skal sitte og ofte så berører snoppen innsiden av toalettskålen. Det kan da ikke være hygenisk?

Leisha Camden sa...

Tviler på at det er et stort problem for disse små barna som det er snakk om her ... ;-)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Shiva sa...

Anonym 2:

Jeg valgte å fjerne din kommentar. Jeg synes likevel at du fortjener å få din stemme hørt så du inviteres til å skrive igjen, bare med en bedre språkbruk :)

Hvis jeg ikke hører fra deg innen kort tid kommer jeg til å publisere kommentaren din på nytt, men uten den verste språkbruken du kommer med.

Ha en fortsatt fin dag :)

TOTOBjørnsånn sa...

Hei Shiva.

Er virkelig overrasket over at folk skriver kpommentar på dette på en slik måte at du må fjerne det. Man hadde jo håpet at menn så på hele debatten med et smil egentlig. For dette har ingenting med mannlighet å gjøre. De som påstår det har desverre et svakt selvbilde.
Du kan jo gå inn på min blogg og lese hva jeg skrev om saken. Innlegget heter "Sitzen Sie bitte". Men resten er skrevet på norsk da :-)

Ha en fin dag.

Leisha Camden sa...

Toto, jeg er enig - det virker som om dette treffer et sårt punkt hos noen. Du er nok inne på forklaringen. :-)

Shiva sa...

Leisha Camden:

Folk som kaller dette en 'krenkelse' har det altfor godt i livet!!

Må dessuten spørre om hvorvidt disse foreldrene synes det er helt greit med ekle uhygieniske forhold der ungene deres skal gå på do. De klager vel på det også sikkert.

Og når de kommer hjem skriver de brev til Medietilsynet for å bitche over at 'South Park' går på TV ... >:-(
-

Haha, ja jeg så det med South Park. Latterlig.

Og den saken her er også ganske latterlig. At folk tar sånn på vei for en liten filleting. Helt utrolig.

Shiva sa...

Anonym 3:

Er det så hygensikt for gutter å sitte? Kansje det er lettere for de som vasker, men hva med de som må sitte. Toalettene er ikke lagd for at gutter skal sitte og ofte så berører snoppen innsiden av toalettskålen. Det kan da ikke være hygenisk?-

Toalettene er ikke laget for at gutter skal sitte der? Hva gjør de når de må "bommelom" da?

Shiva sa...

TOTOBjørnsånn:

Hei Shiva.

Er virkelig overrasket over at folk skriver kpommentar på dette på en slik måte at du må fjerne det. Man hadde jo håpet at menn så på hele debatten med et smil egentlig. For dette har ingenting med mannlighet å gjøre. De som påstår det har desverre et svakt selvbilde.
-

Helt enig med deg her :)
Og på det siste punktet så kan det virke slik ja.

Du kan jo gå inn på min blogg og lese hva jeg skrev om saken. Innlegget heter "Sitzen Sie bitte". Men resten er skrevet på norsk da :-)

Ha en fin dag.
-

Hehe, skal ta meg en tur innom og se. Takk for tipset :)

ha en fin dag du også!

Shiva sa...

Ja, jeg får vel publisere de to kommentarene jeg måtte fjerne.

Anonym 1 (leservennlig versjon):

Feminisering av norske skolegutter: - De må sitte og tisse-

Så vidt jeg vet har ikke dette noe med feminisme å gjøre, men hygiene. Men du kan jo tilby deg å vaske toalettet og la guttene stå :)

Norske feminister, fornekter seg ikke. Rykter går om at neste gang skal edlere deler hos guttene fjernes for å unngå at de har for mye sex.-

Veldig saklig.

Dumme damer. Er det rart de opplever å bli ofre for negative handlinger?
De gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å få gutter til å hater jenter.
-

Hvorfor skal gutter hate jenter pga. dette? Hvis man må la en jente lide fordi man måtte sitte på do som liten så har vedkommende et stort problem.


http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=574117

Diskriminering av gutter er ok, sier Likestillingsdepartementet, men bare så lenge det er gutter det gjelder.
-

Hvis jentene hadde stått og sølt like mye hadde de fått akkurat samme beskjed, det er jeg sikker på.


Anonym 2 (leservennlig versjon):

Norske feminister kan prøve å bestemme over meg... kommer til å bli noe de sent kommer til å glemme.-

Er du en av guttene det er snakk om i artiklene her eller? :p

Er det virkelig så fælt å sitte på do? Jeg har gjort det i veldig mange år og har ikke akkurat noe problem med det.

På en annen side, så vet vi nå hvorfor norske jenter fortjener å bli behandlet dårlig...-

Nei, vi vet ikke hvorfor noen fortjener å bli behandlet dårlig, uansett kjønn, religion, etnisitet eller alder. Ingen fortjener å bli behandlet dårlig. Man må alltid ha respekt for folk uansett.

Hvis det er slik at man på død og liv må stå og tisse så er det bare å gjøre det. Det er ingen dopoliti som kommer til å kontrollere guttene på denne skolen. Men som jeg sa til Anonym 1; du kan jo tilby å vaske opp all urinen som ligger på gulvet etter at guttene har vært på do der.

Hadde dette gjaldt norske jenter hadde OTTAR vært på banen, så dra dit pepper'n gror.-

Dette er ikke en diskrimineringssak som sagt. Og det er godt mulig Ottar hadde vært på banen hvis det var jenter det var snakk om, men da hadde jeg kritisert de like mye som jeg kritiserer deg nå :)