tirsdag 1. september 2009

Debatt: Darwin og religion


Darwin vs gudene på Litteraturhuset.
Ill.: CEES



Saken: 23. september kommer Torkel Brekke, Øystein Elgarøy og Inge Lønning til å diskutere temaet "religion og vitenskap," og nærmere bestemt forholdet mellom evolusjonsteorien og religion.


På nettsidene til Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES) ved Universitetet i Oslo (UiO) står det at det kommer til å være en debatt mellom religionshistoriker Torkel Brekke, astrofysiker Øystein Elgarøy og teolog Inge Lønning i Litteraturhuset. De vil debattere forholdet mellom vitenskap og religion, nærmere bestemt evolusjonsteoriens forhold til religion.

Forelesningen vil finne sted i Litteraturhuset (rom: Nedjima) i Wergelandsveien 29 i Oslo onsdag 23. september fra kl 18 til 20, og vil være i regi av CEES.

Ler mer om arrangementet her.

____________________
Liker du Shivas blogg? Bidra gjerne ved å klikke på reklamen eller donere penger via PayPal.
Du kan også gi meg tips om saker jeg burde skrive om ved å sende e-post til shiva@inbox.com.

9 kommentarer:

ernieball sa...

Hmm, spennende. Kjenner bare Lønning fra før og han er jo en windbag av rang, spør du meg, men...:-/ Har bare hørt ham ifbm politikk.

Så Dan Dennett skulle holde foredrag samme sted også (!)

Vet du om det er god plass på Litteraturhuset, Shiva..? Er det håp om å få plass..?

Shiva sa...

ernieball:

Så Dan Dennett skulle holde foredrag samme sted også (!)-

Når da? :)

Vet du om det er god plass på Litteraturhuset, Shiva..? Er det håp om å få plass..?-

For å være helt ærlig har jeg aldri vært der før :p
Vi får bare møte opp tidlig ;D

ernieball sa...

Når da? :)

Så det her hos deg :) Var det ikke 23. okt.?

For å være helt ærlig har jeg aldri vært der før :p
Vi får bare møte opp tidlig ;D


Jepp, skal faktisk prøve å få fri fra jobben denne dagen siden jeg ikke bor i Oslo.

ernieball sa...

Hmm, feil link..:/

Søren meg like de to og vettu :)

Shiva sa...

ernieball:

Haha, flause :p

Av én eller annen grunn så tenkte jeg Sam Harris eller noe sånt ;D

Jeg må innrømme jeg blander litt sammen Sam Harris, Daniel Dennett og Christopher Hitchens sånn i farta av og til...

Det må ha vært et av de svake øyeblikkene mine da jeg spurte "når?" ;)

ernieball sa...

Hihi! Ser den. Sam Harris, ja. Han hadde vært konge og sett...

Sett denne snutten da? :) Jeg måtte ihvertfall le første gangen...;)

Shiva sa...

ernieball:

Eh... Jeg tok ikke den helt. Han har tydeligvis hevet et øyenbryn i en debatt?

ernieball sa...

Ja, det er vel nødvendig å ha sett ham i en og annen debatt...

Shiva sa...

ernieball:

Det er dessverre sjelden jeg har tid til å se debatter med "de store heltene" mine, men jeg bruker enhver anledning til å høre debatter enten når jeg er ute og farter, er på jobb eller driver med husarbeid :)

Jeg skal se etter "øyenbrynet" neste gang jeg faktisk ser en debatt med Harris ;D