fredag 25. september 2009

Kreasjonister, forén eder!


Lederen av Institute for Creation Research, John Morris,
har gitt ut en bok som blant annet hevder at Jorda er ca. 6000 år gammel.
Foto:
dagbladet.no


Saken: Kristne og muslimske kreasjonister kjører nå felles front mot evolusjonsteorien.


Vel, det var vel bare et spørsmål om tid før jeg skulle lese om det i norske aviser, og nå kommer altså Dagbladet med en artikkel om muslimske og kristne kreasjonister som samarbeider for å bekjempe den vitenskapelige teorien som omhandler livets utvikling på Jorda.


USA og Tyrkia


Vi hører som regel bare om USA når det er snakk om kreasjonister. Der støttes de av flertallet av befolkningen. Men de siste årene har kontakten mellom de amerikanske kreasjonistene og likesinnede i Tyrkia blitt styrket veldig, ikke rart da begge landene ligger nederst blant de landene som var med i kartleggingen av aksepten av evolusjonsteorien rundt om i verden. Særlig er det Institute for Creation Research (ICR) i USA og kreasjonistorganisasjonen Bilim Arastrima Vakfi (BAV) i Tyrkia som har holdt tett og jevnlig kontakt.


Evolusjon er fælt


Det disse to organisasjonene, som kreasjonistorganisasjoner ellers, driver med er å rakke ned på den skumle evolusjonsteorien. Alt de gjør er å påvise mangler i den vitenskapelige teorien (som blir avvist gang på gang av de som faktisk har peiling på stoffet), fare med løgn om hva teorien sier eller å drive med skremselspropaganda (f.eks. at teorien Darwin fremsatte i 1859 fører til nazisme, kommunisme, fascisme, rasisme, moralsk forfall, antisemittisme, terrorisme, drap og ødeleggelser - akkurat som om alle oppførte seg eksemplarisk før Darwin lanserte sin teori). Det viktigste for disse er å stoppe undervisningen av evolusjonsteorien i skolen.

Norge har også sin egen kreasjonistorganisasjon; Origo Norge. De har blant annet i år (siden det er jubileum for Darwin) gitt ut boken Darwin 200 år - en festbrems og promotert filmen Expelled: No Intelligence Allowed som jeg har omtalt tidligere. Jeg har kjøpt boken til Origo, men ikke fått lest den ennå. Dere kan være sikre på at jeg skal gi en aldri så liten bokanmeldelse når jeg har lest den! ;D


Latterlig


At det er motstand mot denne teorien er ganske interessant egentlig. Det finnes en haug av vitenskapelige teorier som forklarer på en meget god måte hvordan ting fungerer, men det er få som skaper så mye kontrovers som den Charles Darwin fremsatte for 150 år siden. Som astrofysiker Øystein Elgarøy var inne på under debattmøtet Darwin og religion på Litteraturhuset i går så har vi Big Bang-teorien. Det er en teori som forteller oss at universet utvider seg i en stadig økende hastighet, som fører til at avstanden mellom galaksene blir større og større og at tilværelsen hele kommer til å ende i kulde og mørke. Men det som skaper kontrovers på denne kloden er at vi er i slekt med en sopp. (Nå er kreasjonistene som regel mot både ledende astrofysikk og geologi, men det er egentlig bare biologene som får gjennomgå av denne gruppen.)

Det hele er egentlig ganske latterlig. Uansett hvor mye man ikke liker at alle levende organismer på denne planeten er i slekt og har en felles forfar, så går det ikke an å gjemme seg fra realiteten. Som Philip K. Dick sier det:


Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.



Det er fullt mulig at evolusjonsteorien tar fundamentalt feil, men det er den eneste fungerende forklaringsmodellen vi har på hvordan livet har utviklet seg på Jorda. Alle mulige bevis og observasjoner peker i evolusjonsforklaringens retning, og inntil kreasjonistene har noe vitenskapelig å komme med som kan velte det nåværende rammeverket i biologien så må de bare finne seg i å bli sett på som noen tullinger styrt av en religiøse agenda.


____________________
Liker du Shivas blogg? Bidra gjerne ved å klikke på reklamen eller donere penger via PayPal.
Du kan også gi meg tips om saker jeg burde skrive om ved å sende e-post til shiva@inbox.com.


db,

8 kommentarer:

Leisha Camden sa...

Det som er det virkelig interessante er at *alle* jeg noensinne har vært borti som 'ikke tror på' evolusjonsteorien har det til felles at de uten unntak heller ikke *forstår* evolusjonsteorien. Jeg lurer på om det kanskje ligger noe der ... ;-)

In other news så gleder jeg meg virkelig til du har fått lest den Origo-boka ... !!

Anonym sa...

http://amazingdiscoveries.tv/search/darwin/

Shiva sa...

Leisha Camden:

Det som er det virkelig interessante er at *alle* jeg noensinne har vært borti som 'ikke tror på' evolusjonsteorien har det til felles at de uten unntak heller ikke *forstår* evolusjonsteorien. Jeg lurer på om det kanskje ligger noe der ... ;-)-

Akkurat de samme observasjonene har jeg også hatt :p

In other news så gleder jeg meg virkelig til du har fått lest den Origo-boka ... !!-

Ja, den må jeg få lest snarest!

Leisha Camden sa...

Jeg venter meg en grundig anmeldelse. ;-)

Shiva sa...

Anonym 1:

http://amazingdiscoveries.tv/search/darwin/-

En haug med mennesker uten vitenskapelig utdannelse som snakker om vitenskap? Jeg kan gjerne se på det for "pure entertainment", men det blir ikke så mye mer enn det.

Jeg anbefaler derimot serien om hvorfor folk ler av kreasjonister;

http://www.youtube.com/watch?v=BS5vid4GkEY :)

Shiva sa...

Leisha Camden:

Jeg venter meg en grundig anmeldelse. ;-)-

Hehe, skal bli ;D

Anonym sa...

Oioioi! Der avslorte du at du ikke har sett noe av dette! Kjere deg Shiva..han er professor i biologi!!
Ikke vitenskapsmann???! Han hadde evolusjon som spesial felt kjere deg..paa tide at du setter deg ned aa horer paa hva han har aa si. For du klarer ikke aa motargumentare han,garantert..torr du?

Shiva sa...

Anonym 1:

Oioioi! Der avslorte du at du ikke har sett noe av dette! Kjere deg Shiva..han er professor i biologi!!
Ikke vitenskapsmann???! Han hadde evolusjon som spesial felt kjere deg..paa tide at du setter deg ned aa horer paa hva han har aa si. For du klarer ikke aa motargumentare han,garantert..torr du?
-

Greit, jeg skal innrømme at jeg tok feil. Jeg trodde det var Kent Hovinds seminarvideoer du refererte til. I oversikten så lignet de litt på hverandre.

Veith ja... Har ikke så mye mer troverdighet han heller. Han har riktignok utdannet seg innen zoologi og biologi, men evolusjon er ikke hans spesialfelt; det er "nutritional physiology" iflg. Wikipedia.

Jeg skal love å se gjennom videoene hans og få kommentert de på et tidspunkt. Jeg kan ikke si når det blir gjort, men nettsiden er i hvert fall bokmerket :)

Jeg tviler på at han klarer å overbevise meg og jeg skal nok klare å argumentere mot det han sier i videoene, men har det egentlig noe å si? Det er jo hans jobb å overbevise 99,9% av alle vitenskapsmenn at Jorda og universet bare er noen få tusen år gammel og at evolusjonsteorien er feil ang. livets utvikling på vår planet. Å drive med slike seminarer og reise rundt for å si til vanlige folk i gata hvor mye feil det er i vitenskapen, hjelper jo ingen.

Hvorfor publiserer ikke han noen fagfellevurderte vitenskapelige artikler hvor han tar for seg disse emnene? Det er jo slik man skal drive vitenskap.