lørdag 18. juli 2009

Hvorfor tror du på en gud? (Del 27)

Trenger man en gud for å være moralsk?
Ill.: www.examiner.com


Jeg leser boken 50 reasons people give for believing in a god av Guy P. Harrison. Gjennom femti blogginnlegg skal jeg ta for meg de femti grunnene for å tro på en gud som er kommentert i Harrisons bok. Mer informasjon om forfatteren og boken får du ved å gå til del 1 i denne serien.


(Hvis det er noen som har spørsmål til Harrison er det bare å skrive disse i kommentarfeltet. Han har lovet å svare alle, gitt nok tid.)



Kapittel 27: Uten min gud ville vi ikke kunne vite hva som er rett og galt



"Uten min gud ville vi ikke hatt noen grunn til å være god! Vi ville ikke hatt en moralsk retningslinje eller vite om vi utfører en god eller dårlig handling. Vi hadde rett og slett ikke hatt mulighet til å vite hva som er rett og hva som er galt. Det hadde ikke vært forskjell på oss og dyr!" Alle disse påstandene eller i hvert fall enkelte av de er ikke uvanlig å møte hos troende rundt om i verden.

Det gir selvsagt ingen mening at man trenger en gud for å kunne se forskjell på rett og galt. Dette er noe religiøse ledere har prentet inn i mange troendes sinn, men når
man ser på realitetene er det ingen tvil om at det ikke holder vann. Flere hundre millioner ikke-troende, selv om de ikke er perfekte, klarer seg tydeligvis fint uten noen guder. De lever fredfulle og produktive liv, uten å rane eller drepe noen. Samtidig, selv om det ikke gjelder alle, har vi millioner av troende som voldtar, stjeler og dreper uten like. Gudene har tydeligvis ikke klart å injisere moral i disse.


Til tross for århundrer med uthenging, fordommer, forfølgelser og det som verre er; ingen har noen gang klart å vise at ikke-troende er mindre moralske enn troende. (Med "moralsk" mener jeg her det mest grunnlegende konseptet om å oppføre seg positivt overfor sine medmennesker, som for eksempel å respektere liv, frihet og andres eiendom.) Det går nesten ikke en dag uten at avisene har historier om troende som utfører forferdelige handlinger. Verdens fengsler er fulle av religiøse mennesker som har blitt tatt på fersken mens de utførte en kriminell handling. Hvis troen på en eller flere guder gir folk moralsk overlegenhet sammenlignet med ateister, hvorfor er da ikke ateister overrepresentert i kriminalstatistikken? Disse menneskene som visstnok er umoralske per definisjon klarer på én eller annen måte å holde seg i skinnet.


Vi har derimot en mengde eksempler på overgrep og misbruk innen religioner og sekter. Det er skremmende hvor "enkelt" det er for mange troende å utføre handlinger som så direkte motstrider deres guds ønsker. Hvordan klarer for eksempel en mannlig predikant ha et seksuelt forhold til en annen mann mellom gudstjenester hvor han preker om guds fordømmelse av homofili? Hvordan klarer så mange prester å utføre overgrep overfor mindreårige gutter etter et bønnemøte? Hvordan kan et hvilket som helst kristent menneske lese Jesu bergpreken og deretter overføre millioner av kroner til seg selv på en utenlandsk konto i et såkalt skatteparadis? Hvordan kan en troende snyte på skatten, kjøre for fort eller jukse i golf? Er det ikke slik at guden deres overvåker dem dag ut og dag inn? Hvis de virkelig trodde på dette så mener jeg vi hadde sett en helt annen oppførsel av mange religiøse mennesker.


Det er derfor jeg lurer på om de vi alle kaller fanatikere, ekstremister og fundamentalister egentlig er de "sanne troende", siden de faktisk tar bokstavelig det religionene og deres hellige bøker sier og handler deretter. De som dreper annerledestenkende, uskyldige mennesker i sin guds navn, eller som hengir seg til sin gud og blir asket eller munk. Resten, som ofte kaller seg "moderate", er de egentlig "sanne troende" hvis de ikke tar sine religiøse bøker bokstavelig? Det er ikke lett å definere hvem som er "skikkelig religiøse" og hvem som ikke er det. Religionsfenoménet er så forskjellig, utøves ulikt og oppfattes, oppleves og beskrives på så mange måter at man egentlig ikke kan sette de troende i bås på denne måten. Jeg tror ikke "de moderate" lyver eller later som, men det er likevel en interessant anmerkning at de som de fleste (religiøs eller ikke) ser ned på, ekstremistene og fanatikerne, egentlig bare tar sine hellige skrifter bokstavelig og mener de gjør alt riktig.


Og når man er inne på dette med religion og moral så blir ofte de "store stygge navnene" som Adolf Hitler, Pol Pot og Josef Stalin nevnt som eksempler på grusomme ateister og det som blir "resultatet hvis samfunnet er bygget på ateisme." Til det har jeg følgende svar:

1) Hvis man skal bedømme ateismen ut fra hva disse tre grusomme personene gjorde, så stiller religionene enda svakere når man sammenligner. Gjennom historien har adskillig flere enn tre personer gjort forferdelige handlinger i sin guds navn. Bare fordi noen få ateister gjør noe dumt så er det katastrofalt for de religiøse å bruke en ateists handlinger som angrep på ateismen da det slår tilbake på dem selv en million ganger.
2) Hitler var ikke ateist. Pol Pot og Stalin var kommunister, noe som ikke automatisk gjør dem til ateister selv om de muligens var det.
3) Det går ikke an å gjøre noe i ateismens navn siden den ikke innehar noen filosofi, felles ideologi og bare er en betegnelse på hva man ikke er, men man kan gjøre noe i en guds navn.
4) Antall drepte er også bak mål å sammenligne. Bare tenk hvis middelalderens korsfarere og andre religiøse krigere og ledere opp gjennom tidene hadde hatt tilgang til stridsvogner, maskingevær, napalm og bombefly istedenfor hester, sverd og pil og bue. Hvordan tror du antall drepte hadde vært sammenlignet med de tre diktatorene de religiøse elsker å nevne?


Sam Harris har et godt poeng da han i sin bok The End of Faith kommenterer de troendes konstante sammenligning mellom ateisme og kommunisme:


People of faith often claim that the crimes of Hitler, Stalin, Mao and Pol Pot were the inevitable product of unbelief. The problem with fascism and communism, however is that they are too critical of religion; the problem is that they are too much like religions. Such regimes are dogmatic to the core and generally give rise to personality cults that are indistinguishable from cults of religious hero worship.



Men selv om religiøse mennesker hadde vært bedre enn ikke-troende så hadde det uansett ikke vært noe bevis for at de ulike gudene finnes, bare at troen på disse gjør at folk blir bedre mennesker.

Og at vi trenger en gud for å være moralske er et ganske nedverdigende syn på menneskeheten. Tror du ikke at menneskene i tidligere tider selv klarte å finne ut av at for å få et samfunn (noe en sosial dyreart nesten utelukkende må ha) til å fungere skikkelig så kunne man ikke drepe, voldta eller stjele fra andre medlemmer i sitt samfunn sånn uten videre? En art som klarer å temme ild, drive jordbruk og domestisere dyr burde ikke ha problemer med å lage et sett med regler for å ha et levedyktig samfunn. Vi trengte ingen gud for å bli moralske. Vi er smarte, vi klarer å tenke.


Neste del:

28. Min gud får meg til å føle at jeg tar del i noe større enn meg selv


Alle deler:

En oversikt over alle delene finner du her.


(Alle ord i dette blogginnlegget er godkjent av Guy P. Harrison.)

. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .

2 kommentarer:

Freakout sa...

God gjennomgang av (den fullstendig fjerne) antakelsen. Minte meg også på en veldig genial psykologisk studie jeg leste om i The God Delusion: En israelsk psykolog, George Tamarin, fortalte historien om slaget ved Jeriko fra Det Gamle Testamentet til mange hundre israelske skolebarn. Josva gir der folket hans ordre om å ødelegge hele byen, og drepe alle i den, selvsagt fordi det er Guds vilje.

To tredjedeler av barna var fullstendig enige i at Josva og israelittene gjorde det rette når de ødela byen og drepte kvinner, menn, barn og dyr. Dette ble naturlig nok begrunnet med at Gud ville det slik, og hvis de ikke hadde gjort det kunne de risikere at det laverestående folket med deres hedenske religion blandet seg med de "rettroende". Det samme fantes også i den fjerdedelen som var totalt avvisende til at det rette var gjort: For å ødelegge byen, måtte de gå inn i den, og dette er urent land. Og ved å gå på urent land blir man selv uren. Koselig tanke.

I kontrollgruppen var tid, sted og personer byttet om til et kinesisk kongedømme og en invaderende general, og her var tre fjerdedeler helt uenige i at det rette ble gjort, og bare syv prosent enige. Jeg synes at dette forsøket veldig godt viser hvilken effekt religion kan ha på moralen vår: Gud står over den vanlige moral og menneskelighet som går igjen blant de aller fleste mennesker rundt om kring i verden.

Shiva sa...

Freakout:

God gjennomgang av (den fullstendig fjerne) antakelsen.-

Hehe, den ble kanskje i det lengste laget :p

Jeg vil egentlig holde det så ryddig og kort som mulig, men det var så mange viktige og gode poeng i dette kapitlet at jeg måtte skrive ekstra langt ;D

Minte meg også på en veldig genial psykologisk studie jeg leste om i The God Delusion: En israelsk psykolog, George Tamarin, fortalte historien om slaget ved Jeriko fra Det Gamle Testamentet til mange hundre israelske skolebarn. Josva gir der folket hans ordre om å ødelegge hele byen, og drepe alle i den, selvsagt fordi det er Guds vilje.

To tredjedeler av barna var fullstendig enige i at Josva og israelittene gjorde det rette når de ødela byen og drepte kvinner, menn, barn og dyr. Dette ble naturlig nok begrunnet med at Gud ville det slik, og hvis de ikke hadde gjort det kunne de risikere at det laverestående folket med deres hedenske religion blandet seg med de "rettroende". Det samme fantes også i den fjerdedelen som var totalt avvisende til at det rette var gjort: For å ødelegge byen, måtte de gå inn i den, og dette er urent land. Og ved å gå på urent land blir man selv uren. Koselig tanke.

I kontrollgruppen var tid, sted og personer byttet om til et kinesisk kongedømme og en invaderende general, og her var tre fjerdedeler helt uenige i at det rette ble gjort, og bare syv prosent enige. Jeg synes at dette forsøket veldig godt viser hvilken effekt religion kan ha på moralen vår: Gud står over den vanlige moral og menneskelighet som går igjen blant de aller fleste mennesker rundt om kring i verden.
-

Ja, stemmer det! Takk for at du minnet meg på denne studien :) Den kommer jeg nok til å referere til neste gang jeg skriver om dette emnet. Er en stund siden jeg leste The God Delusion nå så jeg hadde helt glemt av undersøkelsen :p

Nok en superbra kommentar fra Freakout!